Menu

SIF-formandens beretning

image SIF-formand Lars Krunderup i gang med sin mundtlige beretning på SIF-generalforsamlingen onsdag aften 7. marts 2018. Fotos: Rasmus Gissel
Af Jørn Eriksen
08. marts 2018 kl. 10:39
Her kan du/I læse den beretning, SIF-formand Lars Krunderup aflagde på generalforsamlingen i Støvring IF Fodbold onsdag aften 7. marts 2018. Han blev i øvrigt genvalgt til formandsposten for yderligere to år, og så Brian Schmidt og Stephan Bermann nye islæt i bestyrelsen - læs mere her...

Lars Krunderup, formand for SIF Fodbold, gik sædvanen tro grundigt til værks, da det gjaldt beretningen på generalforsamlingen i Støvring IF Fodbold onsdag aften 7. marts i klubhuset. Der blev både driblet tilbage med et kig på begivenheder/tiltag i 2017 og driblet frem med øjnene rettet på krystalkuglen og kommende tiltag i den blå-hvide fodboldklub.

Et decideret referat af generalforsamlingen i SIF Fodbold er bebudet på trapperne, men kort kan det her konstateres, at SIF-formand Lars Krunderup blev genvalgt til formandsposten for yderligere to år, og Brian Schmidt samt Stephan Bermann erstatter Trine Borbjerg Jensen og Jens Munk Nielsen, der begge ikke ønskede genvalg, som medlemmer af bestyrelsen.

Her er SIF-formand Lars Krunderups beretning
på generalforsamlingen i SIF Fodbold onsdag 7. marts 2018:

Overordnet 2017 været et godt SIF-år med et højt aktivitetsniveau både på og udenfor banen.

Et udpluk af småt og stort, vi i bestyrelsen har arbejdet med i året er:

  • Ansættelse af sportschef tillige for pigeafdelingerne - fuldtidsansættelse af sportschef
  • Samarbejde med Rebild Kommune (og DBU) - fodbold for modtageklasser og c-trænerlicens som valgfag for 9-10. Klasser
  • Bestyrelsesseminar (fastholdelsesproblematikker, værdier m.v.)
  • Nyt frivillighedskoncept
  • Projekt om værdierne i SIF
  • Ny tøjaftale
  • "Forældretrænerreglen"
  • Træner- /lederfest i oktober
  • Hjertestarter i klubhuset
  • 90 års jubilæum

Af øvrige aktiviteter i og omkring klubben kan blandt andet nævnes:

  • Teknikskole for pigespillere (bl.a. med besøg i Fortuna Hjørring)
  • Pigeafdelinger på bustur til Champions Leaguekamp mellem Fortuna og Fiorentina.
  • DBU-konsulent til pigetrænere
  • Skolefodboldstævne
  • Julestævne Technica Cup
  • Vildbjerg Cup
  • Sør Cup i Norge for ungdomshold
  • Julekalendersalg
  • Flagallé
  • Rebild Opera
  • Juletræssalg
  • Arbejdsdag
  • Fyrværkerisalg

 

Tilskud fra fonde, kommunen o.a:

Vi har fra Trygfonden fået bevilget en udendørs hjertestarter, der befinder sig i vindfanget til klubhuset, tilgængelig 24/7.

DBU har bevilget fondsmidler på 200.000 kr. over en 2-årig periode til et projekt om samskabelse med Rebild Kommune. Beløbet er betinget af at et tilsvarende beløb kommer fra kommunen.

Vi har søgt og fået talentudviklingsmidler fra Rebild Kommune. Heraf går knap 20.000 kr. til DBU-konsulent for pigetrænere og yderligere knap 20.000 kr. til vores entusiasttræning.

Fondsansøgninger m.v. er et område vi i fremtiden vil gøre endnu mere ved, f. eks. til etablering af skur til kunstgræsbanen.

 

Fuldtidsansættelse af sportschef:

Fuldtidsansættelse af en sportschef med ansvar for alle hold skulle gerne fald på plads i løbet af foråret. Det nævnte fælles projekt med DBU og Rebild Kommune er tæt på at gå igennem og skulle gerne bidrage hertil i en 2-årig periode. Det er således planen, at sportschefen også skal varetage opgaver for kommunen vedrørende: 1) Fodbold for modtageklasser og 2) C-trænerlicens som valgfag for alle 9-10. klasser i Rebild Kommune. Herved skal sportschefen bidrage til at tjene sin løn ind. Det kan også ske på andre områder, f. eks. afholdelse af stævne, sommerkamp m.v. Det er en stor udgift for en klub som vores at ansætte en sportschef på fuld tid, men det er vurderingen at det økonomisk kan hænge sammen i hvert fald i den nævnte 2-årige periode. Endeligt svar fra Rebild Kommune forventes i denne måned. Med ansættelse af en fagligt meget velkvalificeret sportschef på fuld tid er håbet, at vi kan få et yderligere kvalitetsløft i træningen til gavn alle årgange, alle aldre og begge køn. Vi har en person i kikkerten til stillingen. Det har længe været et ønske fra pigeafdelingerne at få tilknyttet en egentlig sportschef. Det ønske håber vi nu at kunne imødekomme ved den påtænkte ansættelse.

Ny tøjaftale:

Vi har opsagt den eksisterende tøjaftale med virkning fra 11. juli 2018. Herefter vil vores tøjleverandør være Select. Der er tale om en 6-årig aftale med Select og Select Technica Fodbold, som indebærer det, man kan kalde en sportslig totalløsning for klubben. Vi er tættere på leverandøren og har store forventninger til de muligheder, der ligger i aftalen, Vi ser således frem til et langt og godt samarbejde med Select og Select Technica Fodbold. Alt spilletøj forventes udskiftet i sensommeren 2018, mens træningsdragter må skiftes løbende efter behov. Det nye tøj-setup, herunder valg af nyt spilletøj, skal forberedes i løbet af foråret. I den forbindelse har vi nedsat et tøjudvalg, med den tøjansvarlige i bestyrelsen som tovholder.

Nyt frivillighedskoncept:

I 2017 har vi lanceret et nyt frivillighedskoncept, hvor elektronisk spørgeskema er udsendt til alle. Vi har haft en fin svarprocent og har efter kort tid nået at få en bedre dækning af de opgaver, der skal udføres.

Det tidligere koncept var, at opgaverne var fordelt ud på de forskellige årgange, som så var ansvarlige for at stille med frivillige til opgaven. Erfaringer over længere tid har vist, at dette koncept var for sårbart, når der alene kunne kaldes på frivillige i enkelte årgange. Det er vigtigt at gøre sig klart, at det at være med i klubben indebærer en forpligtelse til at påtage sig opgaver til det fælles bedste. Foreløbig har det således - under John Pedersens ledelse - været en succes at sende spørgeskema ud og i øvrigt appellere til det gode i folk.

Der er imidlertid til stadighed en pædagogisk opgave for os som bestyrelse at gøre det klart for medlemmer og forældre, hvad det indebærer at være med i og omkring en forening som vores. Vi er ikke en "forretning", hvor man kan stille krav uden selv at træde til med andet end betalingen. Vi er en forening. En forening som kræver fælles deltagelse.

Når det er sagt, synes jeg, at det er vigtigt at pointere, at det går den rigtige vej, også på den front. Det er indtil nu lykkedes John at få besat de opgaver, der har skullet besættes.

Et flot eksempel på frivillighedsområdet er de herreseniorspillere, som i de mørke vintermåneder sørgede for at lægge fliser fra klubhuset til kunstgræsbanen. En flot indsats, som I skal have rigtig mange tak for. Vi har 1. og 2. hold, som gerne yder en indsats også udenfor banen. Det skal vi værdsætte. Vi har også en Old Boys-afdeling, som troligt og uden at kny, stiller når der skal sælges pølser og øl til Jyllandsserieholdets kampe.

Forældretrænerreglen:

Vi har indtil for kort tid siden praktiseret en regel, hvorefter der så vidt muligt ikke skal være forældretrænere, efter at man er gået over til 11-mandsfodbold (pt. i midten af U13). Vi har haft problemer med at praktisere denne regel. I året har det givet en del tummel i forbindelse med besættelse af trænerposter for U 13- og U 15-drenge. Vi har på den baggrund besluttet at afskaffe reglen. Dette betyder naturligvis ikke, at forældretrænere nødvendigvis skal fortsætte som trænere efter overgangen til11-mands fodbold. Tværtimod er det vigtigt her at overveje et skifte - et skifte, der ofte vil kunne være til en ikke-forældretræner. Afgørende må i den forbindelse være "bedste mand på posten". Vurderingen foretages af sportschef/koordinator.

SIF-værdierne:

Er blevet drøftet på et bestyrelsesseminar og efterfølgende på et bestyrelsesmøde. Der vil blive afholdt et dialogmøde 11. april, hvor blandt andet bestyrelsens oplæg til SIF-værdierne vil blive præsenteret - "en breddeklub med ambitioner", "engagement", "tydelighed" og "sammenhold" hedder det blandt andet. Det er i vidt omfang et ønske om mere tydeligt at beskrive, hvad vi ser som SIF-værdier, men i et vist omfang også at påvirke disse værdier en smule. Noget vi i den forbindelse også vil komme ind på, er et ønske om at få mere styr på vores anlæg og vores klubhus. Det er - også når vi taler værdier - af betydning at have orden på rengøring, oprydning, vedligeholdelse, så det fremadrettet kan blive et endnu bedre sted at komme .

Kunstgræsbanen:

Vi skal have etableret et skur ved kunstgræsbanen til traktor og andet materiel. Et projektudvalg er nedsat. Driften foregår i SIF, der betaler leje til Kunstgræsbaneforeningen.

90-års jubilæum:

Vi fejrede i juni vores 90-årsjubilæum med spidstegt pattegris, hoppeborg, telt og hjemmekampe af henholdsvis Jyllandsserie-herrer og (daværende) Serie 2-damer. Det var en solbeskinnet og rigtig god og hyggelig dag med af masser af nuværende SIF'ere, SIF-koryfæer i alle aldre, spillere, ledere og forældre, sponsorer og øvrige samarbejdspartnere i feststemt humør.

Vi har tænkt os at fortsætte med omkring dette tidspunkt at arrangere en sommerkamp, gerne med deltagelse af vores samarbejdsklub, AaB - et arrangement som også kan give en indtjening til klubkassen.

Området ved Materielgården:

Vi har deltaget i møde om anvendelse af området ved materielgården, der er udlagt som rekreativt område. Det er efter vores opfattelse oplagt, at fodboldklubben bør spille en rolle i forbindelse med anvendelsen af dette område, hvilket vi også har foreslået kommunen. Vi vil følge - og forsøge at påvirke - beslutningsprocessen hos kommunen.

Sportslige resultater m.v:

Helt overordnet går det sportsligt fantastisk godt over hele linjen: børn, ungdom, piger, drenge, senior-herrer og senior-damer samt old boys. Vi møder rigtig mange hold, som er bedste ungdomshold i 1./2. -divisionsklubber. Det kan vi være rigtig tilfredse med samtidig med, at vi i langt de fleste afdelinger kan stille 2 hold, hvilket vidner om et rigtig flot socialt arbejde i afdelingerne af vores mange dygtige trænere.

Det er svært at pille enkelte sportslige resultater ud, idet der er mange gode resultater at vælge imellem. Jeg kan blandt andet nævne følgende:

· U 16 drenge: Begge hold præsterede oprykning, så det nu hedder Liga 1 og 3. Liga 1 er for U16 landets højeste række.Havde hele 29 spillere med til Sør-Cup, der alle repræsenterede SIF på bedste vis og lavede en uforglemmelig uge. Førsteholdet vandt endda turneringen.

· Herresenior: Jyllandsserie 1 og Serie 2 ved indgangen til 2018 vidner om et enormt flot 2017, hvor både Serie 5 og 6 også rykkede op. Tredjeholdet i Serie 4 rykkede ned igen i efteråret. Sammen med U 19 er der skabt et rigtig godt træningsmiljø, hvor synergierne er bedre end længe set til glæde for spillerne.

· Førsteholdet hos Damesenior rykkede i foråret fra Serie 2 til Serie 1 og i efteråret fra Serie 1 til Jyllandsserien - begge gange som puljevindere, et fornemt 2017 for damesenior.

· Hvis man ser på hjemmesiden, bliver man også glad og stolt på klubbens vegne, når man læser et indlæg om at U 13-piger har haft besøg af en "facilitator", hvor holdet har drøftet motivation, inspiration, selvtillid og omgangstone og at U 12 holder "fodboldstævne" med blandede pige- og drengehold med efterfølgende fest. Den slags utraditionelle arrangementer skaber stor glæde hos deltagerne og kan sikkert også aflæses på den sportslige konto.

· Old Boys-afdelingen. Der bliver i disse år lavet et ekstraordinært flot stykke arbejde i vores old boys-afdeling. Her tænker jeg måske ikke primært på de sportslige resultater (-de er da også ok). Det er navnlig det , at der ved en engageret indsats fra afdelingen selv - med Christian Pedersen, som en struktureret og myndig ankermand - er udviklet et fodboldfællesskab for mænd i deres bedste alder, som nu tæller knap 60 spillere Heraf er mange også aktive trænere og ledere i andre sammenhænge i foreningen. Det er guld værd for en forening som vores. (Nu er tiden vist snart kommet til, at Old Boys bliver årets afdeling, Christian)

Tak:

Der er i det hele taget mange at takke for indsatsen i vores forening. Der skal lyde en kæmpe tak til alle vores dygtige og engagerede trænere og ledere. Uden jeres kæmpeindsats kunne det hele slet ikke fungere. Også tak til alle, der i øvrigt bidrager med at løse frivilligopgaver til det fælles bedste.

En speciel tak til Ruth Andersen, som koordinator på pigesiden - samt for hendes store og gode arbejde med skolefodbold og julestævnet, Technica Cup.

Tak også til Ramus Gissel, som sportschef - du yder en stor og engageret indsats på et højt fagligt niveau. Både du og Ruth har blåt SIF-blod i årerne.

Tusind tak til Henrik Pilgaard for arbejdet som kampfordeler og mange andre administrative opgaver. Tak til Jørn Eriksen for opgaven med at fodre hjemmesiden og facebook. Vores hjemmeside er gennem de senere år blevet bedre og bedre, ligesom den er blevet mere og mere benyttet. Det er blandt andet Jørns fortjeneste.

Tak til Kim Lyngberg for styringen af klubhuset og de udendørs faciliteter. Det har været et hårdt år for dig og Nina. Når der sker det, som skete for jer i august, er det godt at have opbakning og medfølelse fra et stort fodboldkammeratskab. Og det viste hændelserne i sommer at i har. De bedste ønsker herfra til jer.

Tak til Heidi og Kaja for en meget fin styring af bogholderi og økonomi. Også tak til Finn Christiansen, som i år er trådt til i forbindelse med kontingent-opkrævningen.

Desuden tak til Kaja for din store og engagerede indsats med at drive cafeteriaet. Det er dejligt, at det er lykkedes at få mere liv i klubhuset, og at cafeteriaet bliver mere brugt til fællesspisninger, træningssamlinger og andet. Det er ikke altid en let opgave at afpasse ønsket om, at der er åbent i cafeteriet med, at der skal være en vis omsætning for at få det til at løbe rundt. Du har ydet en flot indsats, og du springer -i din madlavning - ikke på nogen måde over, hvor gærdet er lavest.

Ja, generelt er der mange at takke. Tusinde tak til alle frivillige, trænere og ledere.

Til slut vil jeg yderligere rette en særlig tak til bestyrelsen. Vi har haft et godt samarbejde, synes jeg.

 

LÆS OGSÅ:

http://www.siffodbold.dk/klubnyt/bestyrelsen/tak-for-indsatsen-til-trine-og-jens/

http://www.siffodbold.dk/klubnyt/bestyrelsen/husk-de-to-generalforsamlinger-7-marts/

 

Luk